Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 april 2017

är karaktärerna viktiga? - jerka

Hur avgörande är karaktärerna tycker du? undrar Annika i Bokbloggsjerka 21 – 24 april.
karaktär - sammanfattningen av de själsliga egenskaper som är kännetecknande för viss person eller viss grupp (2003 Nordstedts Svensk ordbok - vid Språkdata, Institutionen för svenska språket i Göteborg)

Nej, inte avgörande, sådant kommer ju fram under läsningen.

18 kommentarer:

Midnattsord sa...

Så kan det ju vara med ju.

Hanneles bokparadis sa...

Middnatt, karaktärer har man ju inte koll på förrän man läst...

Jokke sa...

Jag anser. att den är ganska viktig. Du har bild av Anne (Anna) och "Lilla Frökar"- Både Anna och March flickar är optimistiska, och ganska snälla (nästan alltid ;) men också aktiv, många kvinnor tycker dem ...

Mia Eggimann sa...

Jag tycker det är viktigt.

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, Unga kvinnor av Louisa May Alcott och Anne på Grönkulla av L M Montgomery är fortfarande mycket omtyckta klassiker.

Marie Eggimann, när jag börjar läsa en bok, är det inte viktigt... sånt kommer fram under läsningen.

Villa Frejas bokblogg sa...

Mycket viktigt. Helst att gilla men i alla fall att de väcker någon form av känsla (inte alla karaktärbeskrivningar som gör).

Hanneles bokparadis sa...

Freja, huvudkaraktärerna ska nog göra det

Mrs Calloway sa...

visst är karaktärsskildringen viktig, men det kan variera. kanske inte alltid avgörande

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, inte avgörande...

Sara Pepparkaka sa...

Fast det är ju inte så bra om det inte ens under läsningen kommer fram hurudana de är..

Hanneles bokparadis sa...

Sara, man får välja böcker med omsorg...

Sara sa...

Nej, tycker inte heller att det är avgörande även om jag föredrar mångbottnade karaktärer. Men som sagt, mycket fyller man ju i själv också när man läser.

znogge sa...

Visst kommer det fram under läsningens gång men man fångas inte av alla karaktärer vilket drar ner läsvärdet för min del.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, läsaren skapar ju alltid sin egen text

Znogge, alla karaktärer kan ju inte vara sympatiska heller.

Åsa sa...

Visst kan det vara så också! :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa C, karaktärerna ändras ofta efter en omläsning.

Lottens bokblogg sa...

Hm, jag tror vi tolkade frågan lite olika. Jag funderar aldrig över karaktärerna innan jag börjar läsa, jag förutsatte att det var under läsning som frågan gällde.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, jo, det tror jag också... men om man nu redan har läst boken färdigt, så påverkar ju inte karaktärerna valet.