Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 december 2017

Återstoden av dagen av Ishiguro kl 13:50 i svt1

Återstoden av dagen (The Remains of the Day), långfilm från 1993. Under 1930-talet härskar butlern James Stevens över en stor skara tjänstefolk på det engelska godset Darlington Hall. Han går helt in för sitt arbete och är totalt oförmögen att visa några känslor. Men så dyker den nya hushållerskan, den livfulla Miss Kenton, upp och sätter Stevens moralbegrepp på prov. Filmen är baserad på Ishiguros roman med samma titel. I rollerna: Anthony Hopkins, Emma Thompson, James Fox, m.fl.

2 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Såg den i lördags kväll när den också sändes i SVT. Sevärd. Nu är frågan: ska jag strunta i boken???? (den finns här)

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, ibland skippar jag boken när jag sett filmen. Min bok är på svenska... då blir det ju inte riktigt Ishiguros formuleringar